|

Jak správně vybrat PODLOŽKY?

Podložky se zdají být jako nejmenší součást longboardu, přesto jsou důležité a mohou měnit vlastnosti jízdy, zde si je ukážeme.

Podložky a jak na ně

PODLOŽKY, neboli tzv. “PADS” jsou gumovou či plastovou věcí, která se vkládá mezi samotnou desku a trucky. Extistují dva základní druhy těchto podložek a to tzv “riser” a “shock” pads.

Risers pads

Riser Pads vznikli z prostého důvodu, a to jak už samotné slovo “raise” napovídá, z důvodu vyvýšení desky nad zem. Můžou se hodit například v případě, že máte na desce větší kolečka a tím vzniká větší šance tzv. “wheel bitu”, neboli momentu, kdy se deska dotkne rotujícího kolečka, které se tím zastaví a může dojít k nepříjemnému pádu z prkna. Pokud tedy zvolíme na desku větší kolečka, je potřeba počítat s tím, že méžná bude potřeba zvolit i větší podložky, aby se snížilo riziko “wheel bitu”.

Nicméně je potřeba mít na paměti, že zvedání desky směrem od vozovky zvyšuje i rozmezí, ve kterém je truck schopen zatočit. Tudíž vyvýšení prkna má i jasný dopad na celkovou točivost prkna.

Výška těchto “padů” (podložek) se určijě především tím, jak velká kola máme a tedy jak velké místo mezi deskou a kolečkem potřebujeme vytvořit.

Riser pady však mohou posloužit i na normálním streetovém skatu, když například chceme docílit většího “popu” (odrazu od země), jelikož nám vyvýšená deska, tím pádem i vyvýšený tail (konec skateboardu) dopadá na zem z vyšší výšky a tudíž máme vetší možnost potencionálního odrazu od země.

Dejme tomu, že toto je základní vlastností podložek typu “raiser”. Nyní se pojďme zaměřit na tzv. “shock pady”

Shock pads

Jak už opět samotné slovo naznačuje – “shock” – jsou to podložky, které slouží k minimalizaci “shocku” – tudíž v případě skateboardingu “shocku”, který vzniká nárazem koleček o zem.

Tyto podložky tedy slouží jako prostředek ke vstřebání nárazu, aby nedocházelo například k nechtěnému poškození desky (do které se bez padů zařezává železo z trucků) či samotných trucků, které se při nárazu vystavují možnosti, že se zkřiví.

Jak už je tedy asi jasné, každý z těchto dvou druhů “PADŮ” je tvořen z jiných materiálů.

Zatímco raiser pady jsou tvořeny z tužších plastů, shock pady jsou tvořeny například z gumy, která už sama o sobě má svým složením vlastnost vhodnou pro vstřebání otřesů.

Za nás doporučujeme volit opět nějakou střední cestu, tudíž například pokud nechceme prkno zvedat do výšky ( nemáme problém s wheelbitem, ani zatáčením ) vždy je lepší pořídit si alespoň velmi tenkou gumovou podložku, která lehce tlumí nárazy desky a tudíž zvyšuje její životnost a navíc prostě zlepšuje pocit z jízdy, protože veškeré nárazy (například i jednoduchý sjezd z obrubníku) nebudou působit tak “tvrdě”.

V tomto případě bychom volili například podložky tohoto typu – Luxe 3mm.

To je asi takový základ, podle jakého vybírat podložky – ikdyž nejsou nutně potřeba, vždy je lepší obětovat nějakou tu stovku za účelem větší životnosti prkna – nakonec tou stovkou ušetříme mnoho dalších stovek 🙂

Existují potom určité vyjímky, a to, že existují podložky, který nemají rovnoměrný tvar. Pro lepší pohopení přidáváme obrázek.

Na obrázku č.1 vidíme klasický tvar podložky:

Na obrázku č.2 vidíme však tento “hybrid”:

Jedná se o tzv. “angle / wedge risers”

Tyto zvláštní podložky jsou využívanější už spíše na profesionální úrovni.

Jak se můžete dočíst v kategoriiJak vybrat trucky – zjistíte, že existuje spousta druhů trucků s rozdílnými úhly. A právě úhel trucku nám ovlivňuje, jak moc jsou trucky schopné zatáčet (rozuměj úhel kingpinu k vozovce).

Tudíž – čím menší úhel, tím menší zatáčivost.

Ptáte se k čemu je to dobré? Vezměme v potaz, že běžně jezdíme napřiklad rychlostí 90km/h, tudíž je stabilita na prkně na prvním místě. V tomto případě jezdci často docilují stability tím, že na předních trucích mají o něco větší úhel, než na zadních trucích. Přední trucky zajistí potřebnout “točivost”, zadní trucky napomáhají lepší stabilitě – (například výrazně snižují možnost wobblu –  toho, že vám prkno začne pod nohama tancovat, což může být ve velké rychlosti hodně nepříjemné :-))

No a pokud kupujeme trucky, většinou kupujeme trucky se stejným úhlem, jelikož je vždy výhodnější kupovat trucky v setu po dvou. Tudíž přichází na řadu tento “angle” pad, který je schopen z trucků nějakého úhlu tento úhel zvětšovat či snížit.

Tudíž tento “pad” zjednodušeně slouží ke změně úhlu kingpinu vůči vozovce, u daného trucku.

V amatérských podmínkách je to spíše zbytečnost, nicméně pokud se začnete DH skateboardingu věnovat důkladně, zjistíte, že rozdílné úhly trucků nemusí být od věci 🙂

Luxe Wedge podložky

(PS: – točivost trucků samozřejmě ovlivňují i bushingy – o tom, co to bushing je a k čemu slouží se můžete dočíst zde – “Jak vybrat správně bushingy“.)

Podobné příspěvky