Jak správně vybrat BUSHINGY?

Jak vybrat bushingy

V této rubrice si projedeme celkový přehled všech možných používaných bushingů a jejich správné použití pro nejlepší vlastnosti tvého prkna!

Co to vlastně vůbec je bushing a proč je tak důležitý?

Polyuretanová směs rozdílných tvrdostí, tvarů, barev a velikostí, kterou najdeme uloženou v trucku po páru mezi „baseplatem“ (část trucku uchycená k desce) a hangerem (část trucku na které jsou kolečka) ve spodní části ( boardside – blže k desce) a ve vrchní části ( roadside – blíže k silnici ) .

Bushing je jedna z nejmenších součástí longboardu a i proto může být výběr této součásti ve spoustě případů velmi podceňovaný.  Bushing je přitom důležitá  věc, která může ovliňovat pocity z jízdy jak pozitivně, tak negativně.  Bushing se podepisuje na tom, jak vaše deska zatáčí a také jak je stabilní.

Při výběru bushingu bychom se měli řídit hlavně tvarem a tvrdostí.

Tvary:

  • Konický:
    Dobrá volba pro začátečníky a lehké jezdce, kterým poskytne snadnou a efektivní točivosti.  Vhodné pro cruising, carving, ježdění po rovinkách, dancing a slalom.

    Longshop doporučuje: Venom Barrel/Cone
  • Barel:
    Nejuniverzálnější bushing na trhu, který je také nejvíce využívaný pro všechny styly ježdění.  Kromě normálního barelu existuje také tzv. Tall barel, který jak už napovídá název, je vyšší než klasický barel a díky tomu bude vaše prkno ještě obratnější.

    Longshop doporučuje: Venom HPF Double Barrel
  • Hybridní:
    Do této kategorie patří bushingy typu – eliminator, wedge, barrical apod.  Nadneseně řečeno high-tech bushingy, které přicházejí s něčím inovativním, ale přesto ne naprosto přelomovým.

    Longshop doporučuje: Venom HPF Eliminator
  • Tvrdosti:
    Je to jednoduché, čím tvrdší bushing, tím více síly ( váhy )  potřebujete pro dosažení potřebného naklonění a s měkčím bushingem je to logicky zase naopak.

    Zdá se to jako hračka, ale vybrat tu správnou tvrdost je pekelná alchymie.  Opět bude velmi záležet na stylu, kterému se budete chtít věnovat a také vaší tělesné hmotnosti.
    Existují orientační tabulky, které podle hmotnosti jezdce doporučují tvrdost bushingu, ale podle našich zkušeností je to malinko zavádějící ..

Longshop zkušenost:

Jako většina jezdců jsme začínali na základních bushingách dodávaných seriově z výroby v trucích. Těm barevným gumičkám v trucku jsme nevěnovali velkou pozornost a až postupem času a přicházejícími zkušenostmi jsme si uvědomili, jak moc ovlivňují chování desky pod nohama. Dříve platilo jednoduché pravidlo, pojedeme rychleji tak trucky dotáhneme ( stlačíme bushingy v prostoru mezi hangerem a baseplatem ) a prkno tak bude “stabilnější” ..  Všechno je to ale trošku jinak, prkno se sice stalo stabilnější, ale druhá věc byla, že došlo naší neznalostí k přílišnému dotažení, zdeformování bushingu a tím pádem prkno přestalo téměř zatáčet, což je ve výsledku minimálně stejně nebezpečné jako, když se vám prkno jeví jako nestabilní.

Z toho nám tu vyplynulo první pravidlo a to nepřetahovat/nedeformovat bushingy !

Dalším pravidlem je nekombinovat tvrdosti o několik řad nižších nebo vyšších durometrů, projeví se negativním chováním při zatáčení.

Jestli si nejste jistí ohledně správné tvrdosti bushingů, zajděte do specializované prodejny s longboardy, kde vám jistě rádi poradí a pomůžou vybrat tvrdost přesně pro vás a váš styl ježdění.

Jak už jsme řekli, bushingy jsou velmi důležitou součástí, ale ve velkých rychlostech se nemůžete spoléhat pouze na správné nastavení trucků, každý zkušenější rider vám řekne, že stabilita vaší desky ve vyšších rychlostech je ovlivněna nejen vaší technikou, ale především vámi samotnými a ve vaší hlavě a nohách.

Podobné příspěvky